Cover

Ειδησεις

«Καταπέλτης» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον Τρόπο Πρόσληψης Ναυαγοσωστών του Υπουργείου Ναυτιλίας Βάση ΠΔ 31/2018

Στο παρελθόν είχαμε δημοσιεύσει επιστολή στο Υπουργείο Ναυτιλίας που έστειλε ο Δρ. Στάθης Αβραμίδης, επιστήμονας που έχει μπει 2 φορές στο International Swimming Hall of Fame για την παγκόσμια προσφορά του στη ναυαγοσωστική. Σε αυτήν κοινοποιούσε τη γνωμοδότηση-κόλαφο του International Life Saving Federation – Europe επισημαίνοντας ότι το Π.Δ. 31/2018, που θέτει ως ανώτατο όριο τα 45 έτη για την πρόσληψη των ναυαγοσωστών, έχει αρνητική επίδραση στην πρόληψη των πνιγμών. Ήδη τότε έμπειροι ναυαγοσώστες τέθηκαν στο περιθώριο, ενώ πολλές παραλίες στην Ελλάδα δεν είχαν βρει ναυαγοσώστη ούτε καν τον Αύγουστο!

Τώρα με αφορμή απάντησης που είχε από την Ευρωπαϊκή Ένωση στέλνει νέα επιστολή με ημερομηνία 12.3.2019 στον υπουργό ναυτιλίας με κοινοποίηση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό αλλά και τους αρχηγούς των κομμάτων.

Η επιστολή

Προς: Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας, Φώτη Κουβέλης (Υπουργό Ναυτιλίας).

Κοιν: Προκόπης Παυλόπουλος (Πρόεδρος της Δημοκρατίας), Αλέξης Τσίπρας (Πρωθυπουργός της Ελλάδας), Κυριάκος Μητσοτάκης (Πρόεδρος Νέας Δημοκρατίας), Πάνος Καμμένος (Πρόεδρος Ανεξαρτήτων Ελλήνων), Σταύρος Θεοδωράκης (Πρόεδρος Ποταμιού), Βασίλης Λεβέντης (Πρόεδρος Ένωσης Κεντρώων), Δημήτρης Κουτσούμπας (Πρόεδρος ΚΚΕ), Φώφη Γεννηματά (Πρόεδρος Κινήματος Αλλαγής), Βασίλης Μιχαλολιάκος (Πρόεδρος Χρυσής Αυγής), Κώστας Μάρκου (Πρόεδρος Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας), Δέσποινα Σιμιτζόγλου (ΑΣΕΠ), Μέσα Μαζικής.

Θέμα: “Καταπέλτης” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντικειμενικότητα των προϋποθέσεων πρόσληψης ναυαγοσωστών του Υπουργείου Ναυτιλίας βάση ΠΔ 31/2018

Σχετικά:

  1. την απάντηση της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας (ΔΛΑ) προς τον Στάθη Αβραμίδη που αναφέρει: “Αναφορικά με τις 100+2 διευκρινίσεις – προτάσεις σας, γνωρίζεται ότι αυτές θα ληφθούν υπόψη σε τυχόν μελλοντική τροποποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου.”(αρ. πρωτ. 2131.17/13126/19-2-2019)
  2. την επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη (ΣτΠ) προς την ΔΛΑ που αναφέρει ότι “η θέσπιση ανώτατου ορίου ηλικίας για το συγκεκριμένο επάγγελμα πρέπει να είναι ειδικά αιτιολογημένη […] Ο αυτοδίκαιος αυτός αποκλεισμός δεν είναι νόμιμος […] Η θέσπιση ηλικιακού ορίου για την χορήγηση της οικείας άδειας συνιστά κατ’ αρχήν αθέμιτο και απρόσφορο περιορισμό στην άσκηση της συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας, καθώς ο θεμιτός στόχος διαπίστωσης της πραγματικής ικανότητας του υποψηφίου εξυπηρετείται με την ad hoc ειδική ουσιαστική αξιολόγηση των ικανοτήτων του στις δοκιμασίες” (αρ. πρωτ. 221992/7234/2017).
  3. την από 20/8/2018 επιστολή του International Life Saving Federation προς τον Στάθη Αβραμίδη σχετικά με το όριο ηλικίας των ναυαγοσωστών: “Δεν γνωρίζουμε πουθενά αλλού στην Ευρώπη να υπάρχει τέτοιο όριο ηλικίας. Σας ζητάμε να αναθεωρήσετε την επιβολή του ορίου ηλικίας για τους ναυαγοσώστες παραλίας και πισίνας […]σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι μεροληπτικό, στερεί και ένα σύνολο επιδέξιων, έμπειρων και αφοσιωμένων ναυαγοσωστών από την εργασία και για αυτό είμαστε ανήσυχοι ότι θα έχει αρνητική επίδραση στην πρόληψη πνιγμών.”
  4. την επιστολή του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) προς τον Κωνσταντίνο Σταυρόπουλο που αναφέρει ότι “ορίζεται το 45ο έτος ηλικίας ως ανώτατο επιτρεπτό όριο απασχόλησης (των ναυαγοσωστών), λόγω της ιδιάζουσας φύσης και των ιδιαιτεροτήτων που αυτοί αναλαμβάνουν” (“Όριο ηλικίας ναυαγοσώστη κολυμβητηρίου”, αρ. πρωτ. 29237/2018 /1/2018, 16/11/2018)
  5. την επιστολή του Στάθη Αβραμίδη προς την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας με την οποία προωθεί την επιστολή του International Life Saving Federation και ζητά διευκρινήσεις που ουδέποτε παρασχέθηκαν (“Γνωμοδότηση-κόλαφος του International Lifesaving Federation – Europe: Το όριο ηλικίας των ναυαγοσωστών θα έχει αρνητική επίδραση στην πρόληψη πνιγμών!”, 29/9/2018)
  6. την καταγγελία του Δρ. Στάθη Αβραμίδη κατά του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (“Infringement procedure against the Ministry of Maritime Affairs and Insular Policy about the upper age limit of professional lifeguards in Greece” – 28/9/2018)

  7. την επιστολή της Γενικής Διεύθυνσης Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ένταξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τον Στάθη Αβραμίδη (“CHAP(2018)3295”, αρ. πρωτ. EMPLC3/DD/ck 11/3/2019)

Την τελευταία πενταετία, ο υπογράφων, συνάδελφοι πτυχιούχοι ΤΕΦΑΑ και επαγγελματίες ναυαγοσώστες, έχουμε καταθέσει στους Υπουργούς Ναυτιλίας  (Παναγιώτη Κουρουμπλή, Φώτη Κουβέλη), και την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας (ΔΛΑ), σωρεία επιστολών σχετικά με το ανώτατο όριο ηλικίας των 45 ετών ως προϋπόθεση για την πρόσληψη των ναυαγοσωστών θαλάσσης. Το αυθαίρετο και μη αιτιολογημένο αυτό όριο, έχει τις παρακάτω επιζήμιες επιπτώσεις:

  1. απώλεια εργασίας πλήθους επαγγελματιών ναυαγοσωστικής (αριθμητική συρρίκνωση επαγγέλματος)
  2. ποιοτική υποβάθμιση της ασφάλειας των λουομένων (οι έμπειροι 45+ ετών δεν προσλαμβάνονται)
  3. υποστελέχωση των παράκτιων λουτρικών χώρων της Ελλάδας που κατέχει την 11η μεγαλύτερη ακτογραμμή στον κόσμο (CIA World Factbook),
  4. έκθεση των λουομένων σε κινδύνους, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να κατατάσσεται 6η στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 κρατών-μελών και 39η σε 114 χώρες σε θανατηφόρους πνιγμούς (World Health Organization, 2014)
  5. απώλεια “Γαλάζιων Σημαιών” λόγω αδυναμίας πρόσληψης επαρκούς αριθμού ναυαγοσωστών
  6. δυσφήμηση της τουριστικής βιομηχανίας από πνιγμούς τουριστών, εκτός και αν η ΔΛΑ πιστεύει ότι “η καλύτερη διαφήμιση είναι η δυσφήμηση” (καθαρές ακτές ναι – αριθμητικά επαρκώς επανδρωμένες όχι)
  7. ναυαγοσωστική υποστελέχωση  στις κολυμβητικές δεξαμενές, επειδή ο ΑΣΕΠ χρησιμοποιεί το ίδιο λανθασμένο όριο ηλικίας για την ναυαγοσωστική φύλαξη των κολυμβητικών δεξαμενών με τα ίδια αρνητικά αποτελέσματα.

Για τους παραπάνω λόγους, και αφού εξάντλησα κάθε δημοκρατικό δίαυλο διαλόγου υποβάλλοντας επιστημονικά τεκμηριωμένες προτάσεις (αριστεύσασα μεταπτυχιακή διατριβή της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας με θέμα τη ναυαγοσωστική νομοθεσία της Ελλάδας, συμπυκνωμένες προτάσεις, αίτηση παροχής 102 διευκρινήσεων), που όλες αποδείχτηκαν άκαρπες, προέβην σε καταγγελία κατά του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ενημέρωσης

(“Infringement procedure against the Ministry of Maritime Affairs and Insular Policy about the upper age limit of professional lifeguards in Greece” – 28/9/2018).

Σας προωθώ την απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ένταξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (αρ. πρωτ. EMPL C3/DD/ck11/3/2019). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έλαβε υπόψη το εν λόγω ορίου ηλικίας, δηλ. αν μπορεί να θεωρηθεί αρκετά υψηλό ώστε να χρησιμεύσει ως όριο για τη χορήγηση άδειας άσκησης ενός συγκεκριμένου επαγγέλματος. Αν και δεν αποφάνθηκε ως προς τη συμβατότητα του μέγιστου ορίου ηλικίας με την αρχή της απαγόρευσης των διακρίσεων στη συγκεκριμένη υπόθεση των ναυαγοσωστών, προέβη στην διατύπωση των παρακάτω “χρήσιμων κατευθύνσεων” (sic):

  1. Εδάφιο 3, παρ. 4:  “… υπάρχουν αμφιβολίες για το κατά πόσον η πράξη που καθορίζει το όριο ηλικίας, ιδίως το ΠΔ 31/2018, βασίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα, όπως απαιτεί η νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης.”
  2. Εδάφιο 3, παρ. 5: “… το όριο ηλικίας των 45 ετών δεν είναι αρκετά υψηλό ώστε να χρησιμεύσει ως ανώτατο όριο για τη χορήγηση άδειας άσκησης του επαγγέλματος του ναυαγοσώστη.”
  3. Εδάφιο 3, παρ. 6: “… η απαιτούμενη φυσική ικανότητα των ναυαγοσωστών μπορεί να διαπιστωθεί μέσω της ατομικής εξέτασης των αθλητικών τους επιδόσεων που προβλέπεται στο ΠΔ 31/2018.”
  4. Εδάφιο 4, παρ. 2: “… η οδηγία 2000/78/ΕΚ, η οποία απαγορεύει τις διακρίσεις στην εργασία λόγω ηλικίας, έχει μεταφερθεί στην Ελλάδα, ιδίως με τον νόμο 4443/2016. Τα όρια ηλικίας που προβλέπονται στην εθνική νομοθεσία για συγκεκριμένα επαγγέλματα πρέπει να αξιολογούνται κατά περίπτωση από τις αρμόδιες εθνικές αρχές. Οι εν λόγω αρχές πρέπει να αξιολογούν κατά πόσον τα όρια αυτά πληρούν τα κριτήρια της οδηγίας, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα σχετικά πραγματικά περιστατικά και αποδεικτικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων των στόχων που επιδιώκονται από την εθνική νομοθεσία, τη φύση των καθηκόντων των ενδιαφερόμενων προσώπων, τα αντικειμενικά δεδομένα σχετικά με τις απαιτούμενες σωματικές ικανότητες και το κατά πόσον οι ικανότητες αυτές περιορίζονται με την ηλικία κλπ.”
  5. Εδάφιο 4, παρ. 2: “Εναπόκειται στις αρμόδιες εθνικές αρχές και ιδίως στα δικαστήρια, να διασφαλίζουν, με βάση την ανωτέρω αξιολόγηση, την τήρηση της εθνικής νομοθεσίας που μετέφερε την οδηγία και να εγγυώνται στα φυσικά πρόσωπα νομική προστασία και την πλήρη αποτελεσματικότητα του δικαίου της ΕΕ. Οι εν λόγω αρχές οφείλουν, πρώτον, να ερμηνεύουν την εθνική νομοθεσία σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ και ιδίως τη γενική αρχή της απαγόρευσης των διακρίσεων και, δεύτερον, να μην εφαρμόζουν, αν κρίνεται αναγκαίο, οποιαδήποτε εθνική διάταξη που εισάγει διακρίσεις. Επιπλέον, εναπόκειται στα εθνικά δικαστήρια να επιδικάζουν τυχόν αποζημίωση για ζημίες και, ενδεχομένως, να διατάσσουν ένα κράτος μέλος να αποκαταστήσει τη ζημία που υπέστησαν τα φυσικά πρόσωπα λόγω παραβίασης του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία μπορεί να αποδοθεί στο εν λόγω κράτος μέλος.”
  6. Εδάφιο 2, παρ. 5: “… σε ορισμένες περιπτώσεις όπου υπάρχουν επιστημονικές αβεβαιότητες, οι νομοθέτες έχουν την διακριτική ευχέρεια να αποφασίσουν να δώσουν προτεραιότητα σε μέτρα όπως η θέσπιση ορίου ηλικίας, που εγγυώνται με βεβαιότητα υψηλό επίπεδο ασφάλειας, αλλά οφείλουν να βασίζουν τις σχετικές αποφάσεις σε αντικειμενικά δεδομένα”.

Βάση των ανωτέρω, και αφού η υπηρεσία σας αγνόησε με περίσσια διοικητική ανωριμότητα, ασχετοσύνη, αναλγησία και μνημειώδη υποκρισία,  τις επιστολές που έλαβε από Έλληνες Βουλευτές, τον ΣτΠ, την γνωμοδότηση του International Life Saving Federation – Europe, επιστήμονες εγνωσμένου κύρους, και επαγγελματίες πρόληψης, διάσωσης, φροντίδας, ελπίζω να επιδείξει επαρκή ικανότητα να απαντήσει σε 2 απλά ερωτήματα, με σαφήνεια και χωρίς περιστολές:

  1. Θα εναρμονίσετε (και εάν ναι, πότε) το Π.Δ. 31/2018 με τις “χρήσιμες κατευθύνσεις” (sic) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καταργώντας το ανώτατο όριο ηλικίας ως προϋπόθεση για την πρόσληψη  ναυαγοσωστών ακτής;
  2. Θα αποζημιώσετε τους επαγγελματίες ναυαγοσώστες που δεν προσελήφθησαν εξαιτίας της εν λόγω διάταξης που η υπηρεσία σας έθεσε και εξακολουθεί να διατηρεί σε ισχύ;

Οι συνήθεις απαντήσεις σας στις επιστολές μου (πχ “οι προτάσεις σας θα ληφθούν υπόψη σε τυχόν μελλοντική τροποποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου”, “για την κατάρτιση του Π.Δ. 31/2018 ελήφθησαν υπόψη οι απόψεις της Ένωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδας και του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας”), δεν είναι επαρκείς δεδομένου ότι από την επίμαχη και άλλες διατάξεις σας, άνθρωποι χάνουν το επαγγελματικό τους δικαίωμα και τη ζωή τους από τραυματισμούς στο νερό. Αν απαντήσετε με τον ίδιο τρόπο, θα επιβεβαιωθεί η θεσμική και διοικητική ανεπάρκεια των στελεχών της υπηρεσίας σας (ΔΛΑ), να υπηρετήσουν το αγαθό της ασφάλειας στο νερό και τα επαγγελματικά δικαιώματα του κλάδου για τον οποίο νομοθετήσατε.

Και υπογράφει:

Στάθης Αβραμίδης, DipEd, BEd, MSc, MPH, PhD

Στέλεχος ΚΕΕΛΠΝΟ

Διδάσκων Εφαρμοσμένης Ναυαγοσωστικής (ΠΔ 407/80), ΣΕΦΑΑ – ΕΚΠΑ

Βραβευμένος x 2, International Swimming Hall of Fame

Για όσους ενδιαφέρονται εδώ θα βρουν τη πρωτότυπη επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία επισυνάπτεται στα πιο πάνω:

Επιστολή Ευρωπαϊκής Επιτροπής – Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ένταξης (σελ. 4)